La Dolce Vita!

Jag är precis hemkommen från mitt första besök i Rom. Jag har en sak att säga: vilken otroligt underbar stad! För en historieintresserad person är den ett paradis. Åt vilket håll man än vänder sig åt ser man rester av de gamla storhetsdagarna. Hela staden är som ett stort levande museum. Helt fantastiskt!

Jag åkte dit tillsammans med min vän Angelica. Hon arbetar på ett företag som har lägenheter på olika ställen i världen, och bland annat i Rom. För en billig penning fick vi fyra nätter i en stor lägenhet (vi hade till och med varsitt badrum). Den låg inte mitt i centrala Rom, men ändock så centralt att vi kunde gå överallt. Vädret visade sig från sin bästa sida, och i solen vandrade vi längs gatorna, besökte Peterskyrkan, kastade mynt i Fontana di Trevi, åt glass vid Spanska trappan, utforskade Colosseum och mycket mer.

Maten var precis så god som man föreställer sig att den ska vara, och jag fastnade särskilt för en pasta med goda svampar. Att sitta i solen och dricka ett glas bellini var också en höjdare.  Dessutom var maten relativt billig, något som shoppingen inte var vilket resulterade i att jag enbart köpte inhemska skönhetsprodukter (mängder av nagellack, läppglans och ögonskuggor).

I efterhand kan man dock konstatera att det var en resa som gick i förvirringens tecken. Ingen av oss har något lokalsinne, och vi gick ständigt vilse. Denna förvirring kulminerade när vi igår skulle resa hem. Istället för att sätta oss på tåget till flygplatsen klev vi på ett helt annat tåg, och fyrtio minuter senare befann vi oss på den italienska landsbygden, en och en halv timme från flygplatsen. Lyckligtvis hade vi gått om tid och kom till flygplatsen i tid. Där var dock förvirringen total (denna gång från personalens sida) och vi var under vissa stunder tveksamma över huruvida vi skulle komma hem eller ej. Det gjorde vi dock och såhär, dagen efter hemkomsten, kan jag konstatera att de fyra dagarna i Rom var riktigt lyckade och trevliga. Det är en stad som jag verkligen rekommenderar!

erikairom

rom erikarom rom2 rom3

2 responses to “La Dolce Vita!

1. Jag var i Rom -12 och älskade staden. Åker gärna dit igen och igen!